Internet pri učenju astronomije
Interes za astronomijo je velik, vendar smo pogosto v zadregi, ko
bi naj izvedli kako izobraževanje ali pa nas nekdo povpraša za
nasvet glede učenja astronomije. Tudi na šolah je stanje tako, da
ne uspevamo zadovljiti interesa mladih, saj primanjkuje primernih
mentorjev. Največkrat smo učitelji premalo podkovani, da bi si
upali prevzeti obšolsko dejavnost v širšem obsegu. Tako ostajamo
pri manjših predstavitvah posebnih dogodkov, le ponekod so občasni
astronomski večeri, redki pa se zatekamo k zunanjim sodelavcem,
katerih žal primanjkuje. Na koncu so mladi prepuščeni
samoizobraževanju. Najbolj zagnani se udeležujejo Astronomskega
tabora pod organizacijskim okriljem ZOTK-e in strokovnim okriljem
Kmice.
Zelo pomembno je, da tako učitelji, kot mladi izkoristimo ogromen
potencial Interneta. Zakaj ravno Internet? Kratek in prepričljiv
odgovor je, da so preko njega dostopne najbolj sveže multimedijsko
predstavljene informacije iz celega sveta. Temu lahko dodamo niz
več ali manj pomembnih dejavnikov. Do podatkov lahko pridemo kadar
koli od koder koli, če se le povežemo v omrežje. Lahko jih
uporabimo za svoja gradiva, katera lahko po drugi strani ponujamo
ostalim. Uporaba je relativno poceni in večina mladih je danes že
vešča uporabe tovrstne tehnologije. Nenazadnje živimo v obdobju
informacijske revolucije, pri čemer je Internet glavni akter
sprememb. Ne gre zanemarjati servisov, ki jih ne bomo omenjali,
kot na primer elektronska pošta, elektronski seznami, novice,
videokonference, prav tako pa se moramo zavedati težav, na katere
naletimo pri uporabi, kot recimo počasna ali sploh prekinjena
linija do strežnika, odstranjeni dokumenti na strežniku itd.
Kakorkoli že, velja si malo pobliže ogledati kako nam lahko
Internet pomaga pri pripravi izobraževanj in pri samoizobraževanju
na področju astronomije. V nadaljevanju predstavljam nekaj idej na
to temo.
Na začetku je potrebno navdušenje za nekaj, ki se lahko vzpodbudi tako, da
pokažemo najbolj mikavne slike, najbolj dramatične video posnetke, največje
uspehe dotične dejavnosti itd. Pri astronomiji s tem ne bo težav. Največja
zadrega nastane v izboru, saj je ponudba ogromna, Internet pa ta pravi medij z
najbolj svežimi posnetki in podatki. Sestavimo si seznam najbolj zanimivih
strani. Iz reakcije udeležencev izobraževanja lahko kaj hitro sklepamo o
uspešnosti predstavitve. Nikakor ne smemo imeti napačno strategijo, da jim bomo
v nekaj minutah ali eni uri pokazali skoraj vse zanimivosti, na katere smo
naleteli pri večletnem zbiranju le-teh. Pomemben je ta pravi izbor. Pri video
posnetkih, in sploh pri obsežnejšem gradivu, je najbolje prednaložiti gradivo
na računalnik, ker so medmrežne povezave pogosto motene. Astronomska slika
dneva [1], prinaša vsak dan novo sliko. Arhiv le-teh obstaja za vsak
dan od junija 1995 dalje, tako da je to dober vir kvalitetnih posnetkov, kateri
nas ne bodo pustili na cedilu. Zanimiv je pogled na Zemljo in Luno z raznih
perspektiv [2] in podobno pogled na nebo z Zemlje [3], kjer je
moč nastavljati razne parametre. Če se bomo zvečer podali opazovat nebo, je
koristno pripraviti zvezdno karto posebej namenjeno za tisk [4]. NASA
[5] [6] je vsekakor najboljši vir zanimivosti, vendar tudi
druge strani niso zanemarljive, kot recimo stran o Soncu na Univerzi Stanford[7].
Po pripravi zanimivosti se je potrebno lotiti posameznih podoročij in
pripraviti tematsko obarvana izobraževanja. Astronomija ima bogato zgodovino, o
kateri je moč najti ogromno podatkov tudi na Internetu. Če imamo na razpolago
dovolj časa, potem se lotimo zbirk povezav na to temo [8],
zgodovinksega atlasa [9] ali mitološke enciklopedje [10]. Zelo
zanimive utegnejo biti tudi ure o bogovih in junakih [11]. Tovrstna ure
lahko uporabimo takrat, ko nas preseneti vreme in s tem nadomestimo
opazovanja.
O našem Sončnem sistemu je ogromno podatkov in tema je mamljiva za širok krog
ljudi, saj so to nam najbližji objekti v vesolju. Obstajajo več ali manj
uspešne zbirke predstavitev [12] [13] [14], od katerih bi
izpostavili The Nine Planets [14], ki je prevedena tudi v slovenščino (Devet
planetov) [15] in tako zelo pomemben vir vsem, ki niso dovolj podkovani v
angleščini. Strani niso statične, za kar poskrbi rubrika novice. Pri
osnovnošolski publiki je smiselno uporabiti posebej za otroke pripravljeno
izpeljanko The Nine Planets for Kids [16].
Če smo v zadregi glede programa izobraževanja, potem se je najbolje opreti na
že pripravljene tečaje. Iz seznama razpoložljivih izobraževanj [17]
[18] [19] je moč najti za vsako stopnjo nekaj primernega.
V primeru, ko nam predolgi seznami delajo preglavice in imamo težave z
odločitvijo katerega vzeti, se opremo na kvalitetne tečaje [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28], ki vsebujajo vse kar potrebujemo, od razlag teorije preko
navodil za opazovanje do domačih nalog in rešitev le-teh. Nekateri seminarji
zahtevajo registracijo s podatki udeleženca, ki pa je največkrat informativne
narave. Večina teh tako imenovanih on-line tečajev omogoča tudi kontakte z
avtorji, tako da jim lahko postavljamo vprašanja. Ta stik z avtorji je bistvena
prednost glede na tiskana gradiva, kjer to ni tako enostavno. Besedila so
skoraj vedno v angleškem jeziku, ponekod pa obstaja tudi možnost izbire drugih
svetovnih jezikov. Vsekakor moramo omeniti vzorno stran Kvarkadabre, ki ima
tudi podstran za astronomijo [29] in seveda možnost postaljanja
vprašanj strokovnjakom. In če smo že pri domačih virih, potem ne gre prezreti
seznama slovenskih strani [30].
Poglavje zase je programska oprema, kjer se poslužimo preverjenih seznamov
[31] [32] [33] [34] [35] [36]
[37] prosto dostopne programske opreme. Nekateri izdelki so sicer
testni, z začasnimi licencami, toda za amatersko uporabo bo to dovolj.
Izpostavimo zelo kvaliteten program Skymap [38], ki nam izboljša
pregled nad nebesnim dogajanjem, seveda viden z določene časovno in krajevno
nastavljive točke na Zemlji. Kot tak je nepogrešljiv v pripravi na večerna
opazovanja, zanj pa obstajajo tudi slovenska on-line navodila na strežniku
Gimnazije Murska Sobota [39]. Posebej priročne so java aplikacije
[40] [41], ker jih uporabljamo kar s sodobnimi brskalniki in
hkrati nudijo avtorju vso moč sodobnega objektnega programiranja brez
dodatnega nameščanja programov.
Dotaknili smo se le nekaterih zanimivih tem in podali le nekaj
primerov uporabe Interneta, ki lahko olajšajo tako delo v
skupinah, kot individualno izobraževanje. Že bežen ogled navedenih
povezav nas bo prepričal v veliko korist uporabe Interneta pri
učenju astronomije.
Dr. Renato LUKAČ, Department of Chemistry
University of Warwick, Coventry CV4 7AL, UK
Zbirka vseh citiranih povezav (z dne 20.11.2000) in mnogo več se
nahaja tudi na
moji domači strani
in na domači
strani
KMICE.